روش های تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی

بلای جان خودروی شما

مطالعاتی که در کره و ژاپن انجام شده، نشان می‌دهد که فیلترهای روغن تقلبی بازار، آسیب‌های جدی به موتور ماشین‌ها وارد می‌کنند. در اغلب این فیلترها، دریچه‌ی بایپس همیشه باز است و جلوی فیلتراسیون درست روغن را می‌گیرد. در موارد زیادی تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی کار چندان دشواری نیست؛ چون ظاهر فیلتر کاملا غیرحرفه‌ای طراحی شده است؛ ولی، مواردی نیز وجود دارد که تشخیص اصل بودن فیلتر، به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و باید حتما یک مکانیک متخصص آن را بررسی کند. در این مقاله قصد داریم نشانه‌های یک فیلتر تقلبی را بررسی کنیم و به شما بگوییم که چطور می‌توانید فیلتری اصل و باکیفیت برای خودروی خود تهیه کنید.

 

فیلترهای روغن تقلبی

روغنی تمیز و شفاف با فیلتر روغن ماشین

قبل از اینکه بفهمیم تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی چگونه انجام می‌شود، بهتر است بدانیم که اساسا، فیلتر روغن چه نقشی در اتومبیل ما دارد و چطور کار می‌کند. فیلتر روغن بخشی از موتور خودرو محسوب می‌شود که در حرکت نرم و سریع موتور تاثیر زیادی دارد. کار فیلتر روغن این است که تمام ناخالصی‌ها و ذرات ریزی که از موتور ماشین جدا شده‌ و با روغن موتور قاطی شده‌اند را تصفیه می‌کند. این ذرات ریز در اثر حرکت قطعات موتور، از دیواره‌ها جدا می‌شوند و اغلب فلزات زنگ زده هستند. اگر فیلتر روغن در ماشین نباشد، این ناخالصی‌ها در موتور به حرکت درآمده و امکان دارد دریچه‌ی پیستون را مسدود کنند که این مسئله، آسیب‌های جدی به موتور وارد می‌کند. با گذشت زمان، فیلتر ماشین به‌علت وجود حجم زیادی آلاینده در خود، قادر به تصفیه‌ی روغن نخواهد بود و عملکردش مختل می‌شود. معمولا در چنین زمانی، شما باید فیلتر روغن ماشین را تعویض کنید.

تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی

بلاهایی که فیلتر روغن تقلبی سر ماشین می‌آورد.

اگر موفق به تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی نشوید، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی برای خودروی شما رخ دهد؛ اتفاقاتی نظیر:

  • مسدود شدن فیلتراسیون روغن: این اولین نتیجه‌ای است که در اثر استفاده از فیلترهای تقلبی رخ می‌دهد؛ چون، اغلب این فیلترها، دریچه‌های بایپسشان معیوب است و سریع مسدود شده و اجازه‌ی عبور روغن از فیلتر را نمی‌دهند.
  • آسیب به موتور: اگر فیلتراسیون روغن موتور به‌درستی انجام نشود، ذرات شناور در روغن وارد قسمت‌های مختلف موتور شده و به‌مرور به موتور آسیب وارد می‌کنند. موتور برخلاف بدن انسان نمی‌تواند خود را عیب‌یابی کند و با کوچک‌ترین مشکلی، ممکن است خسارات شدیدی ببیند.
  • کاهش عمر مفید ماشین: فیلترهای تقلبی منجر به آسیب‌های مکرر به ماشین شده و علاوه بر هزینه‌های اضافه‌ای که به صاحب خودرو تحمیل می‌کند، در درازمدت، عمر مفید ماشین را کم می‌کند.
روش های تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی

چه وقت در فکر تعویض فیلتر روغن باشیم؟

از آنجا که استفاده‌ی افراد از ماشین متفاوت است، نمی‌توان مدت زمانی مشخص را برای تعویض فیلتر روغن معین کرد؛ ولی معمولا مکانیک‌ها توصیه می‌کنند که بعد از هر 3000 تا 5000 مایل کارکرد ماشین، فیلتر روغن تعویض شود. بد نیست بدانید 3000 مایل تقریبا معادل 4829 کیلومتر می‌شود. اگر به این زمان تعویض دقت کنید، شاید موفق به تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی شوید، چون مسلما فیلتر تقلبی این مقدار مسافت را برای شما کار نخواهد کرد.

رقابت فیلتر روغن اصلی و تقلبی

یکی از راه‌های تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی، توجه به طول‌عمر فیلتر روغن است. یک فیلتر روغن اصل خوب می‌تواند تا طی مسافت 10000 مایل توسط ماشین، عملکردی قابل‌قبول از خود نشان دهد؛ اگرچه فیلترهای ارزان‌قیمت، حداکثر تا 5000 مایل به‌خوبی کار می‌کنند. در مقابل، یک فیلتر روغن تقلبی، نه‌تنها کار فیلتراسیون روغن را به‌درستی انجام نمی‌دهد؛ عمر کوتاهی هم دارد و پس از 2000 تا 3000 مایل حرکت ماشین، دیگر کارایی ندارند.

گول متقلبان فیلتر روغن را نخورید

برای تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی می‌توان این دو فیلتر را از چهار جنبه با هم مقایسه کرد:

مشخصات ظاهری:

  • کیفیت بسته‌بندی: مطمئن‌ترین راه برای تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی، بررسی مشخصات بسته‌بندی محصول است؛ چون معمولا افراد متقلب چندان به جزئیات طراحی بسته‌بندی محصول توجه نمی‌کنند.
  • جزئیات محصول: موضوع دیگری که خیلی خوب می‌تواند به شما در تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی کمک کند، کد محصول است. هر فیلتر روغنی یک سری مشخصات دارد که در قالب یک کد روی آن حک شده است. از آنجا که فرد متقلب چندان به استانداردهای کدگذاری محصولات آشنایی ندارد، به احتمال زیاد، کدهای دقیقی روی محصولات تقلبی نخواهد گذاشت. برای اینکه بتوانید این مسئله را تشخیص دهید، باید در سایت تولید کننده‌ی اصلی این کدها را چک کنید یا از یک شخص آگاه بپرسید.
  • رنگ: رنگ و جنس متریال سازنده‌ی محصولات تقلبی نیز می‌تواند متفاوت باشد، خصوصا اگر در محصول از قطعات پلاستیکی رنگی استفاده شده باشد، تشخیص آن کار ساده‌ای خواهد بود.
تشخیص فیلتر روغن تقلبی

کیفیت ساخت:

  • کیفیت واشر: واشر در فیلتر اصلی کیفیت خوبی دارد؛ بنابراین، در برابر دما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و نشتی ندارد. در مقابل واشر فیلتر روغن تقلبی از نظر ظاهری بسیار بی‌کیفیت و نازک است و در دمای بالا روغن از آن نشت می‌کند.
  • کیفیت درزهای واشر: درزهای واشر در واقع قسمت‌هایی هستند که واشر را به بدنه متصل می‌کنند. در فیلتر تقلبی درزهای واشر برش خورده و نازک هستند؛ در صورتی‌که، در فیلتر اصلی این لبه‌ها کاملا به سمت داخل گرد شده و تیزی ندارند. این مسئله باعث نشت روغن فیلتر تقلبی در دماهای بالا می‌شود.
  • کیفیت دریچه‌ی بایپس: یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص فیلتر روغن اصلی از تقلبی بررسی دریچه‌ی بایپس است. در فیلتر تقلبی این دریچه از کیفیت پایینی برخوردار است یا اینکه اصلا دریچه ندارد.
  • کیفیت کاسه‌ی فیلتر: یک نشانه‌ی دیگر از تقلبی بودن فیلتر روغن، کاسه‌ی فیلتر بی‌کیفیت است. معمولا در فیلترهای تقلبی این کاسه‌ها ضخیم‌تر بوده و از کیفیت ساخت بدی برخوردارند.
  • کیفیت کاغذ فیلتر: معمولا در فیلترهای تقلبی، کاغذ فیلتر جنس خوبی ندارد و کیفیت بد آن را با یک نگاه هم می‌توانید تشخیص دهید. همچنین در فیلترهای تقلبی، چین‌های کاغذ از هم فاصله کم‌تری دارند و فشردگیشان هم کمتر است.

کیفیت فیلتر:

  • عملکرد فیلتر: مسلما کیفیت عملکرد در فیلتر روغن تقلبی به‌‌اندازه‌ی فیلتر روغن اصلی نیست؛ چون فیلترهای اصلی بر اساس استانداردهای کمی و کیفی ساخته‌ می‌شوند، درحالی‌که فیلترهای تقلبی بیشتر به جنبه‌های کمی توجه دارند و می‌خواهند در هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی کنند. فیلترهای تقلبی معمولا نمی‌توانند تمام آلاینده‌های روغن را جدا کنند و معمولا در روغن خارج شده از آن، باز هم ذرات آلاینده وجود دارد.
  • طول عمر فیلتر: فیلترهای اصلی معمولا طول عمر بیشتری نسبت به فیلترهای تقلبی دارند. منظور از عمر فیلتر روغن، عمر مفید آن است؛ وگرنه می‌توان مدت زمان یکسانی این فیلترهای روغن را روی ماشین استفاده کرد.

هزینه‌ی فیلتر:

معمولا هزینه‌ی فیلتر روغن تقلبی نسبت به فیلتر روغن اصلی کمتر است و به همین مسئله باید شک کنید؛ البته گاهی ممکن است که شخص فروشنده فیلتر تقلبی را نیز به قیمت بالایی بفروشد.

فیلتر روغن تقلبی

فیلتر روغن اصل بخرید تا همیشه آسوده‌خاطر باشید

برای تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی بهتر است موقع خرید، حواستان را جمع کنید تا هم هزینه‌ی بیهوده پرداخت نکنید و هم آسیبی به ماشین‌تان وارد نشود. برای اینکه خیالتان از بابت خرید فیلتر روغن راحت شود، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا مطمئن شوید کالایی که تحویل می‌گیرید، کالای تقلبی نیست؛
  • به قیمت فیلتر دقت کنید، در اغلب موارد فیلترهای تقلبی ارزان‌تر از فیلترهای اصلی هستند؛ البته گاهی ممکن است فیلتر تقلبی نیز به همان قیمت اصلی به فروش برسد؛
  • به نحوه‌ی بسته‌بندی کالا توجه کنید، معمولا کالاهای تقلبی، بسته‌بندی‌شان پلمپ نیست و هولوگرام ندارند؛
  • اطلاعات روی بسته‌بندی را مطالعه کنید، گاهی با مطالعه‌ی دقیق اطلاعات متوجه می‌شوید که این محصول از کارخانه‌ی اصلی نیامده است؛
  • وزن محصول را بررسی کنید تا با وزن درج شده روی جعبه یکی باشد، معمولا محصولات تقلبی سبک‌تر از محصولات اصلی هستند.

سخن آخر

فیلتر روغن تقلبی، نمی‌تواند به‌درستی از موتور در برابر آلایند‌ه‌ها محافظت کرده و ممکن است موتور را خراب کند؛ به همین‌علت خرید فیلتر روغن اصلی موضوعیست که هر صاحب خودرویی با آن مواجه می‌شود. بیش از 80 درصد قطعات ماشین‌آلات از چین، تایوان، هند و… وارد بازار می‌شوند و محصولات تقلبی فراوانی در میان آن‌ها وجود دارد. تشخیص فیلتر روغن اصلی از تقلبی کار چندان ساده‌ای نیست؛ ولی، اگر نادیده گرفته شود، امکان دارد خسارات جبران‌ناپذیری به خودرو وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *