بهترین مارک ضد یخ چیست؟

ضد یخ یکی از مکمل‌ها و افزودنی‌های اصلی اتومبیل محسوب می‌شود که نقش مهمی را در خنک کردن اجزای داخلی آن به خصوص موتور ایفا می‌کند. اما بهترین مارک های ضد یخ موجود در بازار کدامند؟ این سوال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان در زمان خرید ضد یخ است؛ زیرا مارک‌های ایرانی و خارجی بسیاری در بازار وجود دارند که دارای طیف قیمتی وکیفیتی متنوعی هستند. اما از آنجایی که ضد یخ وظیفه خنک کنندگی و جلوگیری از انجماد آب درون موتور و سرسیلندر اتومبیل را بر عهده دارد؛ پس باید با دقت زیادی انتخاب شود تا بتواند این کار را به خوبی انجام دهد.

بسیاری از مردم بر این باورند که ضد یخ تنها در فصل سرما کاربرد دارد و در فصل تابستان نیازی به استفاده از ضد یخ نیست. اما بر خلاف باور عموم، ضد یخ در روزهای گرم تابستان نیز کاربرد دارد و برای جلوگیری از جوش آوردن موتور و خوردگی قطعات داخلی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش‌تر در کارنوما درباره انواع ضد یخ به صورت کامل توضیح داده‌ایم اما امروز قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با نحوه عملکرد ضد یخ در اتومبیل و بهترین مارک های ضد یخ ایرانی و خارجی آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

ضد یخ چیست و چه کاربردی دارد؟

موتور اتومبیل در زمان حرکت و سوزاندن بنزین، انرژی گرمایی قابل توجهی تولید می‌کند که بخش زیادی از این انرژی به گرما تبدیل می‌شود. از آنجایی که گرمای بیش از حد برای موتور اتومبیل مضر است وعملکرد آن را دچار اختلال می‌کند، پس این گرما باید به طریقی از موتور خارج شود. زیرا در صورت وجود این مقدار گرما در موتور، اجزای فلزی داخلی آن ذوب خواهند شد. به همین جهت سیستم خنک کننده درموتور تعبیه شده است که با انتقال آب به درون موتور و همچنین محیط مجاور سیلندرها، این گرما را به خود جذب کرده و سپس به رادیاتور انتقال دهد.

این چرخه در فصل زمستان دارای حالت عکس است و آب درون موتور و رادیاتور اتومبیل به دلیل کاهش دما دچار یخ زدگی می‌شود. یعنی آبی که در منافذ موتور و سرسیلندرها در جریان است از مایع به جامد تبدیل شده و یخ می‌زند و به دنبال آن نیز به دلیل عدم وجود فضای کافی در حالت انجماد موجب ترک خوردگی بدنه موتور خواهد شد. از این رو از ضد یخ به عنوان مایع خنک کننده در تابستان و جلوگیری از یخ زدگی موتور در زمستان استفاده می‌شود.

ضد یخ مانع از یخ زدن مایع خنک کننده درون موتور در فصل زمستان می‌شود و به نوعی نقش محافظت از موتور را بر عهده دارد. به همین ترتیب در فصل تابستان نیز نقطه جوش آب در محفظه موتور را افزایش می‌دهد تا بر اثر افزایش دما در درون موتور جوش نیاورد.

ضد یخ دارای دو نوع روغنی و الکلی است که نوع روغنی آن حاوی آب و مواد معدنی است و نوع الکلی آن نیز از مواد آلی تشکیل می‌شود. بنابراین ضد یخ نقش حائز اهمیتی را در سلامت موتور خودرو ایفا می‌کند و به همین جهت باید از بهترین مارک های ضد یخ برای اتومبیل خود استفاده کرد.

بهترین مارک ضد یخ موجود در بازار

همانطور که اشاره کردیم، انتخاب ضد یخ مناسب یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان در هنگام خرید است و از آنجایی که نقش مهمی را در سیستم موتور خودور ایفا می‌کند باید به دقت انتخاب شود. به همین بهانه در این بخش شما را با بهترین مارک های ضد یخ های ایرانی و خارجی موجود در بازار آشنا می‌کنیم تا در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید. شما می‌توانید بهترین ضد یخ های موجود دربازار را از فروشگاه کارنوما خریداری کنید.

بهترین مارک ضد یخ خودرو

ضد یخ چهار فصل کاسپین (Caspian)

ضد یخ چهار فصل کاسپین یکی از بهترین مارک های ضد یخ اتومبیل محسوب می‌شود و همانطور که از نام آن پیداست برای تمامی فصول سال مناسب است. این ضد یخ ایرانی قابلیت استفاده در تمامی خودروها را داشته و به جای ضد جوش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضد یخ کاسپین به عنوان بهترین مارک ضد یخ خودرو شناخته می‌شود که مدل چهار فصل آن دارای خاصیت ضد جوش، ضد کف، ضد زنگ و ضد خورندگی است. برای استفاده از این مدل ضد یخ باید آن را به مقدار برابر با آب ترکیب کنید و سپس آن را درون رادیاتور ماشین خود بریزید.

بهترین مارک ضد یخ روغنی

ضد یخ تام کلین (TamClean) مدل TC-SAF1000C

ضد یخ تام کلین به عنوان بهترین مدل خارجی و مارک ضد یخ ماشین شناخته می‌شود که برای تمامی خودروها مناسب بوده و دارای خاصیت ضد جوش و ضد یخ زدگی است. این محصول پایداری شیمیایی بسیار بالایی داشته و با تمامی اجزا و قطعات لاستیکی درون ماشین سازگاری دارد. علاوه براین ضد یخ تام کلین دارای خاصیت ضد خورندگی و ضد کف نیز هست. این ضد یخ در صورت ترکیب مساوی با آب می‌تواند تا دمای 37- درجه سانتی گراد از موتور خودروی شما در برابر یخ زدگی محافظت کند. اما اگر مقدار ضد یخ از آب بیشتر باشد، این مقاومت تا دمای 52- درجه سانتی گراد افزایش پیدا می‌کند.

بهترین مارک ضد یخ ماشین

ضد یخ خودرو پروفی کار (Profi-Car) مدل AQUA-TECH

ضد یخ پروفی کار نیز یکی دیگر از بهترین مارک های ضد یخ خارجی است که با سیستم موتوری اکثر ماشین‌های ایرانی سازگار بوده و کیفیت بسیار بالایی دارد. میزان مقاومت این محصول در فصل زمستان تا دمای 40- درجه سانتی گراد است که علاوه بر خاصیت ضد یخ زدگی دارای خاصیت ضد جوش نیز هست و برای فصل تابستان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از ضد یخ پروفی کار مدل AQUA-TECH موجب افزایش طول عمر موتور اتومبیل شما شده و کارایی آن را بهبود می‌بخشد.

بهترین ضد یخ برای خودرو

ضد یخ ایرانول مدل AF-G

ضد یخ ایرانول مدل AF-G را نیز می‌‌توانیم بهترین مارک ضد یخ ایرانی برای خودرو در نظر بگیریم که دارای خاصیت ضد یخ و ضد جوش بوده و برای استفاده در تمامی فصول سال مناسب است. این مدل ضد یخ برای موتورهای درون سوز صنعتی ساخته شده است و با فیلترهای خنک کننده، واشرها، قطعات پلاستیکی و بست‌های خودرو سازگاری دارد و در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز بسیار مقاوم است.

بهترین مارک ضد یخ برای پراید

ضد یخ خودرو طیف سایپا

ضد یخ طیف سایپا بهترین مارک ضد یخ برای پراید است که دارای خاصیت ضد انجماد و خنک کنندگی قوی بوده و با کلیه قطعات داخلی موتور اتومبیل شما سازگاری دارد. این ضد یخ نیز مانند سایر ضد یخ ها از ویژگی ضد زنگ و خوردگی برخوردار است و پایداری شیمیایی بالایی دارد.

بهترین مارک ضد یخ برای ال 90

ضد یخ اسپیدی (Speedy)

ضد یخ اسپیدی نیز یکی دیگر از شناخته شده‌ترین و بهترین مارک های ضد یخ است که بر پایه اتیلن گلیکول و ترکیبات آلی ساخته شده و برای تمام فصول سال مناسب است. این ضدیخ با تمامی اتومبیل‌های داخلی و خارجی سازگاری داشته و به عنوان بهترین مارک ضد یخ برای ال 90 نیز شناخته می‌شود.

ضد یخ اسپیدی

ضد یخ خودرو کانادا لوبریفنت مدل سوپر وان (Lubrifant – Super One)

ضد یخ لوبریفنت نیز بهترین مارک ضد یخ روغنی است که با سیستم موتوری اکثر اتومبیل‌های داخلی و خارجی سازگاری داشته و عملکرد بسیار قوی دارد. این محصول حاوی 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ بوده و برای استفاده در تمامی فصول سال مناسب است. میزان پایداری شیمیایی ضد یخ لوبریفینت مدل سوپر وان بسیار بالا است و با کلیه قطعات لاستیکی، درپوش‌ها و واشرها سازگاری دارد.

ضد یخ لیکو مولی

ضد یخ خودرو لیکومولی (Liqui Moly) مدل RAF11

ضد یخ لیکومولی یکی دیگر از بهترین مارک های ضد یخ است که برای تمامی مدل‌های خودرو مناسب بوده و دارای ترکیب 50 درصدی آب و مایع ضد یخ است. این محصول مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما و گرما داشته و از موتور اتومبیل شما به خوبی محافظت می‌کند.

سخن پایانی

مایع ضد یخ یکی از مهم‌ترین مکمل‌های افزودنی اتومبیل است که موجب جلوگیری از یخ زدن آب درون موتور در فصل زمستان و جوش آوردن آن در فصل تابستان می‌شود. بنابراین نقش حائز اهمیتی را در سلامت موتور و اجزای داخلی آن ایفا می‌کند و به همین دلیل باید به دقت انتخاب شود. بهترین مارک های ضد یخ موجود در بازار مارک‌هایی همچون کاسپین، اسپیدی و ایرانول هستند که با سیستم داخلی اکثر اتومبیل‌های ایرانی و خارجی سازگاری دارند. سایر مارک‌های معرفی شده در این مطلب نیز کارایی بالایی دارند و به عنوان بهترین ضد یخ‌ها و ضد جوش‌های موجود در بازار شناخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *